Jag gör det för att hjälpa andra

Anledningen till varför jag gick ut i aftonbladet och berättade om det som hände mig på grennaskolan. Är att jag vill hjälpa andra. Jag vill att folk ska få sig en tankeställare och inse att sådant här faktiskt händer i Sverige år 2011. Det handlar inte om ett fall utan om flera fall!


Det hela handlar som sagt inte om att hata, smutskasta eller att ljuga. Det handlar om en sanning och ett budskap: att förändring måste ske!


Ni som väljer att gå till motangrepp mot det som faktiskt är avslöjat. Varför skulle jag ljuga? Ge mig en enda orsak till varför jag skulle lägga ner så mycket kraft, ork och energi. Om jag inte hade upplevt detta och om jag inte ville förändra/ hjälpa andra. Dra i stället nytta av min historia och tänk till. Vad kan vi göra föra att detta inte ska upprepas? Budskapet är egentligen riktat åt alla landets skolor. Vi måste utgå ifrån att mobbning finns överallt i samhället. Elever, personal, föräldrar och vuxna måste lösa och inse problemen. En skola som har brister måste belysas. Detta för att skydda medborgarna. Personal kan inte utgå ifrån att eleverna löser problem själva. Personalen måste utgå ifrån att eleverna behöver hjälp och stöd från vuxenvärlden att lösa problem.

 

Läs hela inlägget här

#1 - - Anonym:

Hej Jakob! :) Jag ville bara säga att du är stark som går ut i media med det här, jag förstår dig till i alla fall 99 procent. Jag har också gått på Grennaskolan. Ett år pallade jag. Mobbningen vart så grov så jag orkade inte, självmordsförsök, alkohol you name it. Jag testade allt för att komma ut från det. Men jag bytte skola, vilket var det bästa jag kunde göra. Jag tycker att undervisningen var jättebra, likaså maten. Men man kände sig inte trygg någonstans på skolan. Förföljelser, hot, ord som kränker dig, jag fick nog vara med om allt det. En gång fick jag till och med en smäll eller två.



Det som gör mig argast var att vi hade temadagar då vi pratade om hur man ska behandla andra, där ibland informerade de om att vi måste säga till våra mentorer om mobbning eller liknande pågick. Jag informerade dem. De sa att de va överdrift. Jag visade skärsår, mina föräldrar pratade men mina mentorer, men det var fortfarande överdrift. Sen till på köpet gick det inte att lita på personalen som hade "tystnadsplikt". De berättade för mina mentorer (dock handlade inte det om mobbningen utan om annat).



Jag har bara hört talas om killar som blivit mobbade på skolan, men jag är tjej. Jag kan ju säga att så mycket som tjejerna hackar på varandra, allt från hur man ser ut till vad man gör. Det kan inte få vara så. Man umgicks med folk i samma klass utseendemässigt.



Det finns två typer på Grennaskolan, rika eller smarta. Dom rika går emot dom smarta, jag var en av dom smarta. Jag hade inte dyrast kläder, jag vågade inte dricka, jag hade inte sex (vilket många andra i samma klass hade). Då blev jag feg enligt dom. Det slutade med att jag testade allt. (obs! jag gick i 7-9 när det här hände)



Skulle jag berätta allt skulle det bli en lång historia.



Ha de bra och fortsätt vara stark!