Önskning om ett bättre 2012

2011 har varit ett mycket turbulent år men också ett fantastiskt år. 2011 har fått mig att begripa vad livet innebär och speciellt vad ordet moral betyder.

 

I början av 2011 utsattes jag för mobbning, i samband med mobbningen förlorade jag en del av mig själv. Inombords var jag inte längre samma glada Jakob även om jag utåt sett kunde dölja mycket både för min familj och för vuxna på skolan.

 

Mobbningen blev allt grövre och grövre. Jag började dricka mer och mer. Döden var nära att fånga mig, i mitt desperata rop på hjälp.Droger kom in i mitt liv. I Stockholm började jag umgås med fel personer. Skolan kunde inte längre ta ansvar för mitt liv men samhället kunde ändå inte acceptera att en ung människa gjorde så här mot sig själv.

 

Detta resulterade i ett akut omhändertagande då myndigheter bedömt att mitt hälsotillstånd sattes i spel med livet. Vilket utan tvekan var sant, (då). Jag placerades på ett jourhem i Sörmland. Ensam i ett hus tillsammans med två andra pojkar tillbringade jag ca 1 och en halv månad av 2011. Jag studerade och började skriva på min bok ”Sanningens Ord”. Tyvärr slutade även tiden på jourhemmet i tragik. Jag stack efter att ha blivit hotad med en kniv.

 

I juni flyttade jag till ett öppet behandlingshem norrland. Där möttes jag av vänlighet och respekt, för första gången på länge. Jag började jobba som vaktmästare på et företag och skrev på min bok. Till hösten började jag Björknässgymnasiet. Jag jobbade även under hösten mycket med boken. Mitt liv hadde ordnat upp sig.

 

I slutet av året blir boken äntligen klar! Sanningen och det som jag utsattes för fortsätter att uppdagas. Speciellt efter en intensiv debatt om våldet på internatskolan lundsberg, som jag följt noga.

 

I december månad gick jag öppet ut och berättade min historia med bild. Ytterligare en smutskastningskampanj började på nätet, falska anklagelser, rena lögner och rykten spreds. Men som sagt sanningen kommer alltid fram. Skolinspektionens granskning visar den 15 december att grennaskolan inte är en trygg miljö. BO väljer att gå vidare med mitt ärende. Visst hade jag rätt och kan man nu ifrågasätta min sanning?

 

Först i dag med slutsats av min bok inser jag hur lärorikt det här året har varit för mig och vad jag har lärt mig. Och vill lära andra!

 

Jag skriver detta inlägg i förhoppning om ett gott nytt år. Med löftet om att aldrig mer behöva tillbringa en nyårsafton eller midsommar där jag inte vill och där jag inte önskar att någon annan ska behöva vara mot sin vilja. Och med vetskapen att även de beslut som man själv fattar ger konsekvenser. Följder som inte försvinner i första taget oavsett hur mycket man än försöker. Med lärdom av detta år ger jag inte upp, jag kämpar vidare även år 2012.

 

Gott Nytt År!

#1 - - RaspberrySodaPop:

Kämpa på och sköt dig så ska det nog fixa sig :)

#2 - - Viktor Lindberg:

Beundransvärt inlägg

Hoppas du får ett bättre 2012!!!