Inte bara min sanning

Den här kommentaren fick jag av en anonym avsändare som också vittnar om hot och trakasserier. Eftersom jag inte hittade någon e-post kunde jag tyvärr inte svara privat. Jag svarar här på bloggen om du inte har något emot det? Eftersom jag antar att sånnt här berör många läsare. Läs mitt svar nedanför inlägget.



"Hej Jakob! :) Jag ville bara säga att du är stark som går ut i media med det här, jag förstår dig till i alla fall 99 procent. Jag har också gått på Grennaskolan. Ett år pallade jag. Mobbningen vart så grov så jag orkade inte, självmordsförsök, alkohol you name it. Jag testade allt för att komma ut från det. Men jag bytte skola, vilket var det bästa jag kunde göra. Jag tycker att undervisningen var jättebra, likaså maten. Men man kände sig inte trygg någonstans på skolan. Förföljelser, hot, ord som kränker dig, jag fick nog vara med om allt det. En gång fick jag till och med en smäll eller två.

Det som gör mig argast var att vi hade temadagar då vi pratade om hur man ska behandla andra, där ibland informerade de om att vi måste säga till våra mentorer om mobbning eller liknande pågick. Jag informerade dem. De sa att de va överdrift. Jag visade skärsår, mina föräldrar pratade men mina mentorer, men det var fortfarande överdrift. Sen till på köpet gick det inte att lita på personalen som hade "tystnadsplikt". De berättade för mina mentorer (dock handlade inte det om mobbningen utan om annat).

Jag har bara hört talas om killar som blivit mobbade på skolan, men jag är tjej. Jag kan ju säga att så mycket som tjejerna hackar på varandra, allt från hur man ser ut till vad man gör. Det kan inte få vara så. Man umgicks med folk i samma klass utseendemässigt.

Det finns två typer på Grennaskolan, rika eller smarta. Dom rika går emot dom smarta, jag var en av dom smarta. Jag hade inte dyrast kläder, jag vågade inte dricka, jag hade inte sex (vilket många andra i samma klass hade). Då blev jag feg enligt dom. Det slutade med att jag testade allt. (obs! jag gick i 7-9 när det här hände)

Skulle jag berätta allt skulle det bli en lång historia.
Ha de bra och fortsätt vara stark!"



Mitt Svar:


Till att börja med vill jag skriva att jag blir mycket berörd av det du skriver! Det här vittnar återigen om skolans omoral och brist på respekt. Du är ytterligare en levande människa som bevisar. Och ger styrka till andra människor. Att sådant här förekommer på flickornas elevhem också. Trodde jag faktiskt inte men du vittnar om det och jag kan inte förneka din sanning. Det gör mig i vilket fall besviken, arg och ledsen.


Det brukar ofta vara så att folk går i mot sanningen för att försvara det som de anser är rätt. Det är just det som skiljer systemet från det övriga samhället. Människor anser att det här är rätt! Det finns enligt mig bra vuxna på skolan, tyvärr vittnade inte du om det. Det vi båda kan vittna om är att förändringsarbetet måste bli mer drastiskt från både ledningen och personals sida. Det sorgliga i det hela är att det finns vuxna och elever som faktiskt blundar för att det förekommer kränkningar på skolan/ bagatelliserar. Det har både du och jag vittnat om. Ingen kan ta ifrån oss det vi har upplevt. Det håller inga argument i längden för!


Kan ha förstålelse och känna stark sympati för elever som blir så sårade, att de tillslut tror att det förtjänar stryk och börjar skada sig själva. Eller tar till alkohol. Sådant här är bara tragiskt.


Än mer tragiskt. Sympati har uppenbarligen inte ledningen. Eftersom de stängde av mig som internatelev när jag kommit berusad till matsalen. På grund av omständigheter som har med psykiskt och fysiskt lidande att göra. Mig kunde inte skolan ta ansvar för men det kunde tydligen ta ansvar för människor som sparkar, slår, piskar och rent av förnedrar en annan människa. Inte bara i ett utan i flera fall! Den enda jag förnedrade under min tid på GS, var mig själv. Jag antar att det var likadant för dig…


Min familj förstod de hade hjärta. Ändå så fick jag bekräftat för mig innan jag började på skolan ”här tar vi hand om varandra och det förekommer ingen mobbning på den här skolan”. Känner mig lite dumdristig som gick på detta. Ingen mobbning? Nu går jag ut i media och skriver min bok, för att ingen människa förtjänar att utstå det enorma lidande som du och jag har tvingats genomlida. Det här är inte en vinklad sanning. Det här är en sanning som flera personer bekräftar. Dock en obekväm sanning för människor som försvarar/förnekar detta system. Jag tycker du borde stå på dig och anmäla. För det här är inte rätt, det här är bara så fruktansvärt fel.


Jag skulle gärna vilja få kontakt med dig (och andra som upplevt liknande saker inte bara på GS utan även på andra skolor). Jag känner att vår styrka lever i varandras. Skulle du vilja skicka ett mail till mig. Du ska självklart få vara anonym men sådant här måste komma ut. Detta är inte förtal, det här är en vittnesbörd!


Ta gärna kontakt med mig!


PS: du får gärna berätta allt det gör mig inget om det blir en lång historia. Berätta bara om du själv orkar!


Kram Jakob 


Avslutar kvällens blogginlägg hoppas ni blir berörda. GOD NATT!