Våld förekommer även på Sigtuna

Publicerad: 2012-04-23
64 rekommenderar
Textstorlek:
Fem elever på Sigtuna humanistiska läroverk har anhållits. De misstänks för misshandel. Fem elever på Sigtuna humanistiska läroverk har anhållits. De misstänks för misshandel.Foto: JOHANNA REEDER

Fem internatelever misstänks för grov misshandel


Fem elever på Sigtuna Humanistiska Läroverk är anhållna misstänkta för grov misshandel.

Enligt uppgift till Aftonbladet ska de ha kränkt och slagit en skolkamrat.

– Jag kan inte föregripa utredningen och vill inte uttala mig, säger skolchefen Kent Edberg.

Polisen bekräftar att fem elever på skolan har anhållits i dag misstänkta för grov misshandel.

Ungdomarna är födda mellan 1992 och 1994.

– Det rör sig om grovt våld och pennalism, säger en källa till Aftonbladet.

Skolchefen Kent Edberg vill inte berätta vad som ligger bakom anmälan.

– Jag kan inte berätta något mer. Det vore oriktigt av mig, säger han.

De fem ungdomarna sitter frihetsberövade, men har fortfarande inte fått någon offentlig försvarare.

– Jag lämnade in framställan om anhållande sent i dag, så jag tror inte att de har fått det än, men jag räknar med att det sker under morgondagen säger åklagaren, Yngve Rydberg.

Han vill inte kommentera händelsen annat än att de misstänkta är mycket unga.

– Mer kan jag inte säga eftersom det kan förstöra utredningen.

Så sent som i december förra året riktade Skolinspektionen kritik mot Sigtuna Humanistiska Läroverk och påpekade att det fanns en kultur av kamratuppfostran.

Mer information följer inom kort.                                                                                                            Erik WimanJosefin Sköld Aftonbladet