Sanningen om alkohol och droger på GS måste också fram

Under hösten har journalisten Matilda Andersson granskat Grennaskolan. Mycket talar för att systemet inte är borta helt. Flera elever har gått ut och försvarat mobbning med motiveringen "han var ju konstig". Mobbning kan aldrig försvaras och heller aldrig accepteras oavsett hur "konstig" personen än må vara. När det gäller alkohol och droger har en annan viktig detalj dykt upp. Eleverna har inte riktigt berättat hela sanningen dem säger bland annat, att samma regler gäller för alla och att det är totalt förbjduet att vara alkoholpåverkad på skolan. Det stämmer inte riktigt överens med min verklighet och min tid på skolan. Sanningen är en rak motsats, tillgängligheten till droger är skrämmande anmärkningsvärt är också att skolan inte tar kontakt med polisen när det framkommit att elever använt narkotika utan gör "sin egna utredning" med såkallade slumpmässiga urinprov. Man kan ju undra om inte skolan valt ut vilka elever som skall bli relegerade? Tydligen är det inte bara jag som vittnar om en skola fylld av alkohol och knark så här lyder en annan kommentar: "Öhm, bullar? Snarare knark, smuggelsprit, skvaller och mobbning". Du som har skrivit detta snälla hör av dig för jag är angelägen att få prata med dig (du får givetvis vara anonym). Eller myten om att: "På Grennaskolan är det total ordning som gäller" jag skulle vilja säga - att det är mer eller mindre anarki som gäller på Grennaskolan.

Å andra sidan håller jag med Maria som intervjuades att det inte är någon nollning mobbningen riktas istället enskilt mot mig som individ eftersom att jag inte är som alla andra, då inte konstig. Tillskillnad från vad som sker eller hänt på Lundsberg. Det kanske är därför som Grennaskolan har fått så lite uppmärksamhet jämfört med Lundsberg. När bristerna väl uppmärksammas ser man detta som en engångsföreteelse eller ett hot, vilket är helt fel av såväl ledning som elever! Det finns ju klar vittnesbörd för att mitt fall inte bara har inträffat en gång. Liknande händelser har ägt rum på skolans område flera gånger på skolan. En gång är förresten för mycket, mobbning sker överallt i samhället men det måste bort helt. Det är också ganska intressant att eleverna förnekar att min historia stämmer överrens med verkligheten, det skulle inte förvåna mig om det var en av mobbarna eller någon i klanen som uttryckte sig såhär - jag tror alla var väldigt upprörda eftersom det inte stämde. Det mesta gjorde ju inte det.

I en annan artikel läste jag att det bara var bullmys på skolan. Den gjorde mig upprörd för det är att inte att berätta hela sanningen.

För att citera min egna kommentar:

"Ganska intressant artikel! 

Till att börja med för att få med hela sanningen så vill jag säga - det är mer än bara bullmys på Grennaskolan. För att vara ärlig sups det redlöst i princip varenda helg droger används också ofta. När jag gick där 2010/2011 var det bara att gå över till grannens rum för att få tag i hasch. Jag har själv sett knarket och spriten med egna ögon så jag vet vad jag pratar om. Reglerna är definitivt inte rättvisa och gäller inte för alla utan endast bara för dem elever "skolan vill ha bort". För om samma regler gällde för alla oavsett om man är 16 eller 18 skulle ganska många av skolans elever vara relegerade för länge sen. Jag vet förövrigt flera lärare som har druckit alkohol med elever. Hur moraliskt är det om man nu har ett sådant regelverk? Så det här med bullmys är inte riktigt hela sanningen. 

När det gäller regeln om skolkavaj på måndagar, var det en regel som under vårterminen 2011 infördes av skolans skolchef Mats Almlöw under starka påtryckningar från föräldrarna i samråd med elverådet. Det var inte många elever som ville ha skolkavaj från början. Jag hade ju önskat att man åtminstone genomförde någon form av demokratisk omröstning och inte bara prompt bestämde att så skall det vara - för om man vägrade att infinna sig i normerna då blev man straffad. Det fanns nämligen en minoritet av skolans elever som påstod sig ha rätten att bestämma över mig som individ - vad jag skulle, tycka, göra och känna. Jag blev t.ex. bestraffad för att jag skrattade högt i matsalen genom att bli piskad med ett läderbälte. Viktigt att påpeka är att inte hela skolan utövade detta system. Det fanns naturligtvis positiva saker som på de allra flesta platser, men min tid förvandlades snabbt till en mardröm. Jag utsattes för grova övergrepp på skolan. När jag berättade ignorerade skolchefen min röst. Min tid på skolan slutade tragiskt och jag önskar ingen annan det helvette som jag utsattes för därför vill jag idag hjälpa andra genom att berätta min historia.

Jag vet att det finns mer än bara polkagrisar i Grenna. Hur folk kan kalla det som existerat eller fortfarande existerar på skolan för en engångsföreteelser kan jag faktiskt inte förstå. Ja det finns till och med vissa som förnekar att kamrat uppfostran överhuvudtaget existerat på skolan."
 
 
Ni kan läsa artiklarna på länkarna nedan: