Kanske pekar ledningsproblematik på att fler internatskolor borde stängas ned?

 
 
 
”Jag minns inte en enda natt från mitt läsår på internat då jag sov gott. Jag fick vatten och snö kastat på mig i sängen, jag blev fastbunden, slagen och sparkad”. Det var på Grennaskolan 2011. 2012 häktades tre elever för grov misshandel i Sigtuna. 2013 läggs Lundsberg skola ned efter att tortyr bekräftats. Gemensamt är att ledningen inte haft någon som helst kontroll över våldet. Jag ser ytterligare ett allvarligt mönster att övergrepp triggas av aggressivitet. Jag såg själv hur elever på min skola satt och tittade på filmer som Ondskan och inspirerades till att begå övergrepp. 
 
Idag läste jag med stor lättnad och glädje att skolinspektionen stänger ned Lundsberg med omedelbar verkan. Det är naturligtvis inte roligt att elever gråter och att personal förlorar sina jobb. Människor som under många år levt i en tämligen annorlunda värld där normer styrt och där tortyr varit vardagsmat. Om man inte passar in ska man anpassa sig, annars är det kört. Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni människor får chansen att komma till en trygg skola och att ni får ett värdigt arbete som passar er. Eventuellt känner ni att helvettet äntligen är över. Även om det är jobbigt att slitas från en extrem värld. En del har också en fin bild av internatskolevärden, det finns också mycket fint med internatskolorna men den fysiska och psykiska tortyren överväger min bedömning. 
 
Debatten borde inte enbart handla om Lundsberg. Debatten borde handla om samtliga tre riksinternat. Även om nya fall av kamratförtryck inte uppdagats på exempelvis Grennaskolan, tvivlar jag inte  ett ögonblick på att mobbning inträffar där just precis nu.
  
Varför jag tror att mobbning existerar på Grennaskolan, är för att samma skolchef som bevisligen inte agerade sitter kvar som VD och skolchef. Jag litar inte längre på att skolinspektionen godkänt skolan en gång eftersom skolinspektionen även godkände Lundsberg. Trots att min skolchef inte agerade har skolchefen som sagt fått fortsatt förtroende från ledningen. Hur ledningen kan ha fortsatt förtroende är en frågeställning som kan förklaras av begreppen  norm och generation. Möjligen pekar frågeställningen på en generell svårighet där skolchefer för samtliga riksinternat inte tar ansvar för att barn far illa. Och där mobbarnas mäktiga föräldrar har stort inflytande. Jag kände i alla fall så utifrån hur jag blev bemött. 
 
Jag förväntar mig att skolinspektionen granskar samtliga riksinternat noggrant och kontinuerligt. 
 
Vad riksinternaten borde göra är att genast placera ut fler vuxna på elevhemmen och byta ledning. Jag har framfört konstruktiv kritik. Vad är kritik när chefen är okontaktbar (vilket skolchefen på Grennaskolan har varit när jag kontaktade honom)? En ledning som flera gånger accepterat pennalismen har visat så tydliga brister i sitt ledarskap, så tydliga att det inte längre går att leda en skola eller arbetsplats enligt min mening. Vilket Grennaskolan har visat eftersom mitt fall inte var det första. Lundserg har visat det tydligast och det är nog bara en tidsfråga innan någon av de andra riksinternaten visar det igen. Hur många gånger ska skolledningen behöva bevisa att deras ledarskap inte håller? Nu är det dags att vi vaknar upp, det är 2013 och vi kan inte ha skolchefer som tänker som om det vore 1813.  
 
Läs även inlägget via min hemsida här.