Människoöden

Att iaktta eller i alla fall föreställa sig hur människor lever sina liv är intressant, intresseväckande på många sätt dels för att synen breddar tillvaron men också för att det får mig att reflektera över livet som människa. Hur det blivit som det blivit för mig och hur andra människoliv ser ut?

Jag befinner mig just nu i Kenya, kontrasternas land. Ett val snart (4 mars) och en presidentkandidat som är anklagad för brott mot mänskligheten i samband med upploppen under valet 2007/2008. Då jag också befann mig i Kenya, den resan satte synnerligen perspektiv på min tillvaro. Skottlossning och bränder utanför murarna, människor som fick sina hus nedbrända, blev dödade men innanför murarna satt vi trygga på Svenska Skolan i Nairobi. Jag har faktiskt aldrig känt mig så trygg som jag kände mig just då, hur märkligt det än låter. För jag förstod att vi var trygga, trygga i skillnadernas land. Däremot oroades jag för alla människoöden utanför murarna och det var säkerligen inte bara jag som oroades för dem.

Samtidigt var det en fantastisk resa, pappa och jag åkte till Masai Mara under valet. Masaiernas visdomar lärde mig mycket tex. att behålla lugnet. För det var ett helt annat lugn än vad vi några dagar senare fick uppleva i Nairobi och även i Mombasa, en stad nere vid kusten som vi åkte till.

Nu fem år senare har jag fått möjligheten att åka tillbaka till ett land som jag gillar väldigt mycket. Jag kan känna många likheter med de människor jag möter i Nairobi med de människor jag möter i Sverige. Jag känner att vi strävar mot samma mål även om vi har våra mänskliga motgångar. Det finns sannerligen fantastiska människor, riktiga eldsjälar här i Kenya precis som i Sverige. Människor som inte bara kämpar för sig själva utan också för andra människors liv. Människor som vill förändra sitt liv och människor som vill förbättra andra människors liv. Människor som inte dömer andra människor utan människor som tror på andra människor. Människor som jobbar på barnhem, människor som driver värdiga matfabriker, människor som jobbar i skolan och människor som jobbar med socialt utsatta människor. Jag skulle kunna ge åtskilliga exempel på alla dessa människor jag möter men det vore bara tidsfördriv, för många människor har en stor plats i mitt hjärta. Att träffa just människor är helt enkelt fantastiskt! Oftast får man tillbaka något om man bara ger något till en annan människa oavsett vilket människoöde han eller hon har i livet. Det kan vara en blick, gest eller en sak.

Med detta korta men tänkvärda inlägg hoppas jag på rättvisa och fred efter valet här i Kenya nästa vecka. Ty freden skulle förbättra så många människors liv om den bara får mer utrymme i ett samhälle fyllt av svåra konflikter.
 
    



#1 - - Katarina:

Tack för att du delar dessa mänskliga refleftioner, minnen och förhoppningar med oss!

#2 - - Katarina:

Tack för att du delar dessa mänskliga refleftioner, minnen och förhoppningar med oss!

#3 - - isabelle :

Hej nu är jag här o jag läser vad du skriver !! Att se o känna är viktiga delar hos en människa ,man gör det på olika sätt men när man ser att en människa använder gester som gör att en människa blir kränkt i ett samtal eller bakom ryggen man står o himmlar med ögonen eller använder kroppen som teken att jag skiter i vad han säjer ser du va jag menar !! dett aär vanligt förekommande o det gör ocks att många med funktionshinder far fruktansväärt illa ,,, dom som har olika funktionshinder använder alla sina kännslor i uttryck för att förklara medans dom utan har talet o även kroppsråket som dom talar med som dom använder när ingen annan ska veta eller se va dom menar när de tilltalar varandra i ett sammanhang !! Detta är illa ö kränkande för den som har sådana hinder o kännslomässigt vet va dom pratar om o dessutom om den funktionshindrade som är fullärd eftersom den personen lever med kännslor o kroppsråk hela dagar o nätter för att förklara sig,det förstår inte många assistenter o andra personer som använder kroppsråket som ett allternativ för att ingen ska veta va dom pratar om men för en funktionshindrad är det vardagsmat att arbeta med kroppspråket o kännslor en sak som har betydelse i det man vill o har varit med om !!