Vi är alla framtidens grundpelare!

Igår den 27 januari var det förintelsens internationella minnesdag. Med bakgrund av detta skriver jag på bloggen, vi får aldrig glömma en sådan här fruktansvärd epok i världshistorien. Det var inte så länge sen och det pågår än idag vi såg vad som hände i Rwanda 1994, Bosnien, och vad som händer i Syrien, Sudan, Somalia och i Mali idag.
 
Jag har sett och upplevt hat på nära håll, jag vet hur det formas och hur manipulativ människan dessvärre förmår att vara. Därför vill jag fostra unga växande individer till att tänka själva och finna goda lösningar till problem och konflikter som naturligtvis uppstår. Samt belysa vuxenansvaret i det hela! För detta krävs förståelse om att det finns en orsak bakom varje handling alla ”hatare” formas definitivt inte till martyrer. Jag är övertygad om att människor som hatar kan formas till respektgivande och kärleksfulla människor. Jag vet att det går att förebygga hat med historien som utgångspunkt jag har sett exempel på det också.
 

Nu har jag bestämt mig, jag tänker vara engagerad och driven genom olika föreläsningar och min egen berättelse som startpunkt. Samt genom att vara en god medmänniska och bemöta andra människor utifrån deras förmågor – med tron på respekt och lika förutsättningar även om vi kanske inte har samma förutsättningar från början. Frågan är om ni tänker vara med mig? Det är inte bara jag som ska vilja, det är vi hela samhället skolpersonal, ungdomar, barn, föräldrar, chefer, medarbetare, elever etcetera, etcetera som bygger den framtid vi vill leva i. Utan stabila grundpelare står vi tyvärr stilla i hatets vakuum, vill ni verkligen det?

Jag hänvisar till två dokumentärer:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/143874?programid=3375