Sluta generalisera börja prioritera - alla har ett ansvar

5 minuter. Jag hinner inte mer än googla på orden ”Upplopp i Husby”, innan jag läser den ena mer fasansfulla kommentaren än den andre. Jag ser ett samband att näst intill varje kommentar jag läser handlar om muslimer och koranen ”Jag pissar på koranen, era små Sharmutas :)Önskar att polisen går lös ordentligt på zigenarköttet nästa gång och låter sina K9 hundar tugga sönder dom till trasor...”. För att bara nämna ett exempel från Youtube. Varför forum som exempelvis Youtube låter dessa kommentarer flöda? Är en fråga för sig men en fråga värd att fundera över.

En kommentar som får mig att reagera extra starkt när jag ser Youtubeklippet. Ett Youtubeklipp där en ensam polis misshandlas. Är följande kommentar:

Seriöst, varför tar inte polisen fram sitt vapen och skjuter dom en efter en? Hans liv var i fara för i helvete. Vem vet vad dessa gjort om han blivit liggandes medvetslös, antagligen fått ansiktet insparkat."

Polismannens liv var inte i fara och han sköt inte. Det hedrar honom! Såväl polismannens som ungdomarnas liv hade kunnat vara i fara. Det beror på något att inte ungdomar och poliser konverserat först förrens det som inte får hända hände. Precis som i Gottsunda, Backa och många andra förorter där dialogen varit ett alltför tydligt problem. Som förslag på lösning ser jag att fler poliser har en kontinuerlig dialog med istället för om ungdomarna. Jag vet att det finns poliser som har en bra dialog med ungdomar till er säger jag – Fortsätt, jätte bra! Men inte bara poliser. Lärare, fritidsledare, coacher och naturligtvis föräldrar är också viktiga drivkrafter för att få bukt med upprorsstämningen som råder i Husby. 

Vad vi måste förstå är att det inte handlar om invandrare. Det hela handlar om arga, förvirrade och uppgivna människor. Det handlar om prioriteringar, resurser och politik. Att vi måste prioritera före och inte efter. Om inte vi agerar genom att vägleda, visa ordets respekt innebörd och att vi alla är Svenskar oavsett kulturella eller språkliga skillnader går det såhär, bilar brinner och människor misshandlas.

En annan viktig aspekt är att vi måste visa att vi tror på dessa ungdomar. Att alla oavsett förort har en möjlighet att lyckas i livet, bara viljan och rätt metod finns. Vi måste gång på gång intala dessa ungdomar att rätt metod inte är att kasta sten eller elda bilar. Genom att lyssna på ungdomarna och fördöma förkastliga och kränkande kommentarer från alla sidor. 

De allra flesta i Husby är med all säkerhet sorgsna, rädda och ledsna. Problemet är allvarligt. I en ort ska inte människor behöva hålla sig undan, människor ska kunna leva tillsammans och tillfreds.   

Vill vi att detta ska ta slut en gång för alla? Visst vill vi ha en föredömlig framtids generation och inte en bortkastad generation? Då kan vi göra något tillsammans det är jag fullständigt övertygad om.

Återigen alla har ett ansvar såväl polis, föräldrar som Youtube. Inte minst ungdomarna själva. Jag har alltid trott på att varje människa kan förändras och framförallt på möjligheter före segregation som leder till hat. Det ska inte behöva gå så långt att en polis eller att någon blir misshandlad. Eller att vi accepterar hets mot folkgrupp, mordhot eller batongslag. För att citera en människa som betytt mycket för mig och verkligen försökte sätta sig in i mitt perspektiv när jag själv varit stökig. - Jakob du är inte som alla andra men ingen har under några omständigheter rätt att besegra dig för det. Tänk på konsekvenserna och tänk på din framtid för den är viktig. Jag respekterar dig även om jag ibland ogillar dina handlingar. Tänk till!

Läs även inlägget via min hemsida här