Sevärd dokumentär

Jag har sett dokumentären "Dom andra". Filmen handlar om några ungdomar i Norge som fått avslag på sina ansökningar om uppehållstillstånd. Filmen handlar om barn som väntar på den dagen de ska skickas till krigshärjade länder, barn med fruktansvärda historier. Filmen stärker mina värderingar ytterligare och får mig att skämmas över att den solidaritet jag växte upp med avtar. Filmen visar inte bara vad som sker i Norge, den visar en stigmatisering som sker runtom i Europa, ett system som dagligen kränker mänskliga rättigheter.

Man ska inte behöva vara apatisk för att få stanna i exempelvis Sverige! Jag känner att vi i en skrämmande takt går tillbaka till 1800-talets Sverige, ett extremt klassamhälle där människor inte var lika mycket värda. Kan jag acceptera det? NEJ! Hur visar jag att jag inte säger: "ja" till ett sådant land (ett land där alla människor inte är lika mycket värda)? Genom att rösta 2014. Ta parti ni också, låt inte extremismen vinna, låt inte propaganda vinna. Du kanske inte bryr dig, människor kanske inte är dig varmt om hjärtat. Tänk såhär, tänk om det vore din bror eller syster som blev utvisad till döden. För att vi accepterar en fullständigt egoistisk och oempatisk politik. Tänk också på att Sverige är ett stort och avlångt land med plats för nya städer och många oupptäckta platser. Tänk hur många som är ensamma och hur få människor som faktiskt bor i Sverige. Vill ni verkligen leva i ett själviskt, ensamt, kallt och uppdelat samhälle?

Se dokumentären via länken nedan: 

http://www.svtplay.se/video/1579080/dom-andra

#1 - - Morgan Hilmersson:

Nej Nej Nej, jag vill inte ha det samhället, som tyvärr inte bara knackar på dörren, utan redan klivit in som en objuden gäst. tillsammans med dig kära vän så tar jag kampen till en ny nivå. Vi behöver kärlek och respekt över gränserna, oavsett kille/tjej, ung/äldre, svensk/europe/utomeurope, barn/föräldrar etc. Jag börjar med att älska den vän jag fått under hösten och som berikar min tillvaro så mycket<3