Tänkvärd dokumentär

Min kära mormor tipsade mig om en dansk dokumentärfilm som handlar om Viktor, Martine och Marino som lever med ADHD. Filmen och framförallt pedagogerna belyser många aspekter av det jag försöker förmedla i mina föreläsningar genom egna exempel från livet.

Viktiga frågeställningar är hur vi bemöter och att vi ser dessa barn? Det handlar om att se och visa att man tror på barnen, det handlar om trygghet och förtroende.

Jag tycker filmen är fantastisk, se den: 

 
#1 - - Tjej med adhd:

Hej Jakob.

Tycker det är otroligt konstigt om du verkligen försöker förmedla samma i dina föreläsningar som man förmedlar i denna filmen. En rad människor inom både Attention och andra verksamheter som arbetar med dessa frågor, har dömt ut filmen, och det är ganska tydligt att det även förekommer faktafel i den. Som att till exempel detta med medicinerna, och påstå att det är amfetamin är inte alls korrekt, för adhd-medicin som ritalin, concerat och liknande, är vetenskapligt bevisat ej är beroendeframkallande.

Du borde läsa på lite mer i ämnet då du anser att filmen är fantastisk, för det Jakob är den verkligen inte tycker jag och otroligt många kunniga människor med mig. Skrämmande om filmens budskap är samma budskap som du försöker förmedla.

Svar: Hej Martina,

Visst får man tycka att huvudbudskapet är konstigt, men det tycker inte jag. Det budskap vi sänder ut till dagens barn och ungdomar om att man måste ta medicin bara för att man har diagnos är snarare konstigt. För det kan lika gärna vara så att man fungerar bättre utan, jag vet att det inte bara är jag som upplevt att stratera och ritalin inte alltid haft en förebyggande effekt tvärtom. Problemet är att många läkare inte väljer att se varje individ, utan istället buntar ihop alla bakom en och samma diagnos.

Vi har olika funktionssätt så är det bara. Jag vet inte om du sett hela filmen men resultatet visar att barnen blir mer självständiga och får mindre raseriutbrott, helt och hållet på grund av en human behandling.

Små detaljer är en sak men jag kollade inte så mycket på detaljerna, vi vet redan att många ADHD mediciner har amfetamin i sig. Jag var som sagt mer intresserad av själva arbetssättet och hur pedagogerna bemöter dessa barn.

Att kalla mig o påläst bara för att vi har olika åsikter är inte sjyst.

Det jag försöker förmedla är att trygghet är otroligt viktigt för dessa barn.

Hur pedagogerna ser barnen är fantastiskt. Barn måste få bearbeta sina känslor och man bör som vuxen fokusera på det positiva, samtidigt som man ger konstruktiv kritik.

Alla har rätt till sin åsikt, förövrigt så hämtar jag kunskap från både andras och egna erfarenheter.

Personer som jobbar inom vård och omsorg börjar förstå mer och mer att medicin är långt ifrån hela lösningen, vilket är mycket positivt.
Jakob Lindén