Autism

Jag har nyligen sett BBC:s prisbelönta dokumentär "Att leva med Autism". Jag är inte någon av de barn eller vuxna som intervjuas i filmen men jag kunde känna igen mig mycket i hur personerna visualiserar. Dokumentären förklarar på ett konstruktivt sätt hur vi kan se verkligheten utifrån olika synsätt. Jag gillar att inte se livet svart eller vitt. Jag gillar att utforska, träna, öva, utvecklas och göra det jag ibland är "rädd" för. Det som får mig att gilla mötet med nya människor är positiv energi. Jag vill att ni ska se dokumentären, för jag vill att ni ska förstå att vi tänker, känner och upplever olika. Vi är människor och vi har rätt att göra det vi är bra på. Visserligen ser jag mig själv inte som ett offer men ibland blir jag orättvist behandlad eller missförstådd, vilket får mig att känna mig bekymrad och ledsen. Imorgon är det "Internationella Autism dagen", en dag som enligt FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon och många fler borde uppmärksammas mer. 

"Låt oss tillsammans med personer med autism, deras familjer och deras företrädare bilda en gemenskap av röster för ökad medvetenhet och förståelse. Låt oss också se på oss själva och omvärdera våra egna och våra samhällens attityder så att vi kan göra oss av med de fördomar som ligger till grund för diskriminering av personer med funktionshinder. Låt oss förbinda oss till att skapa ett rättvist samhälle som bryr sig om och som kan ge sann värdighet och rättigheter åt alla."

Ban Ki-moon FN:s generalsekreterare

Källa för att se att dagen verkligen är en FN-dag:

http://www.fn.se/fn-info/om-fn/internationella-fn-dagar1/

Dokumentären: 
 
 
Läs även:
 
 
 
Jag har i många år kämpat för allas våra rättigheter och det kommer jag även detta år fortsätta att göra. :)