Att kunna förlåta

Ett rasistiskt vansinnes dåd i Charleston, USA. En fruktansvärd tragedi för många. Men anhöriga förlåter, att förlåta är inget krav och inget man måste göra. Jag har full förståelse för människor som inte väljer att förlåta en mördare eller en våldtäktsman.  Att inte hata i en sådan situation är beundransvärt, att förlåta och på något vis försöka gå vidare är fint. Att bemöta hat, våld och ondska med kärlek är det bästa man kan göra. Rasism är vansinnigt och kan aldrig accepteras vi måste bemöta hatet genom öppenhet, gemenskap och förlåtelse. Det finns många förebilder här ute i världen som pratar om förlåtelse och kärlek istället för hat och ondska. Samtidigt som jag vill betona att upprättelse och rättfärdighet är viktigt. Jag lärde mig bland annat att förlåta på grund av någorlunda rättvisa.  

 "Jag kommer aldrig få hålla om min mamma igen, men jag förlåter dig.", sa dottern till en av dom som mördades.

Jag har tidigare skrivit mina egna tankar om just förlåtelse och varför jag beundrar och ser upp till människor som förlåter ondskans människor. Självklart är inte min avsikt att jämföra mitt fall med massmord. Min avsikt är endast att prata om förlåtelse som begrepp och varför jag tror att kärlek och förlåtelse kan vara till stor nytta i dagens samhälle, där jag tror att många tyvärr blivit rädda för att förlåta.

Att förlåta är ett mångfacetterat begrepp som har olika betydelse för olika människor. För mig betyder förlåtelse att gå vidare med mitt liv, och kunna se mina förövare i ögonen framförallt när dem sonat sitt straff även fast inte alla gjort det. Även fast man förnekar, förkastar och vägrar erkänna så kan jag ändå förlåta. 

Att förlåta en massmördare däremot skulle förmodligen ha en helt annan mening och betydelse, ärlig talat vet jag inte vad det skulle innebära och jag vill heller aldrig veta. Men jag beundrar sannerligen människor som förlåter. Jag tänker att dessa förebilder sprider innerlig kraft och styrka till oss som blir utsatta för alla former av brott. 

Läs även:

"Att förlåta en gudagåva" 

Läs även inlägget via min hemsida här. 

http://www.bbc.com/news/world-us-canada-33194121 

http://www.svd.se/21-arige-dylann-roof-atalas-for-nio-mord/om/skjutningarna-i-charleston