Personer med autism är inte farligare än andra

I veckan har det blossat upp en debatt angående måndagens avsnitt av ”Svenska fall för FBI”, där det bland annat sades att personer med autism kan bli besatta av att döda. Att en av Sveriges ledande experter inom rättspsykiatri gör ett sådant generellt uttalande, är motbjudande det är ungefär samma sak som att säga att människor med fysiska funktionshinder skulle vara slöa eller lata. Jag förstår att människor blir upprörda och fördömer uttalandet, då vem som helst kan döda en annan människa. Det är verkligen inte så att personer med Autism är överrepresenterade när det gäller mord. Det är lika befängt som det låter. Det är förresten inte diagnosen som gör en människa till en mördare, det är en rad yttre och miljömässiga omständigheter som påverkar handlingen. 

De allra flesta människor med autism lever sina liv men tvingas tyvärr brottas med, svårigheter, samhällets fördomar och förtryck. Samtidigt som väldigt många har unika färdigheter och talanger tack vare sin diagnos. 

Jag har som sagt själv autism och uttalar mig därför. Vi är inte mer opålitliga än andra, vi är inte våra diagnoser, vi är läkare, lärare, journalister, politiker, författare, föreläsare eller konstnärer och framförallt människor många med familjer och barn. Vi har drömmar mål och visioner precis som alla andra. Vi drabbas tyvärr också av mänskliga kriser.  

När jag ibland är ute och föreläser har jag mött många människor, en hel del säger att de till viss del kan identifiera sig och jag tror att vi alla har drag av Autism, ADHD och andra diagnoser. Det är inte farligt att leva med en psykisk diagnos, det är faktiskt någonting att vara stolt över även om jag önskar att jag hade kunnat begränsa mig och se helheten eller tänka lite mer långsiktigt i vissa sammanhang. Trots allt blickar jag ofta tillbaka och tänker på vad min Autism och ADHD faktiskt bidragit med, jag vet t.ex. inte om jag hade startat min hemsida och blogg utan mina diagnoser. Med stort stöd av min familj har jag lagt ner mycket tid och krigat så mycket för min egentliga självklara rätt. Jag vet faktiskt inte om jag hade orkat kämpa så mycket som jag har gjort utan mina diagnoser. Även om jag är övertygad om att det viktigaste är stödet från andra människor, att vi ALLA backar upp varandra när vi har våra med och motgångar.

Jag tror att samhällets fördomar succesivt håller på att försvinna även om det bevisligen finns många kvar. Jag tror att folk börjar inse att vi vinner mer på att inkludera istället för att exkludera. Dagens samhälle förenar oss mer. Kändisar tar parti för människor som blir utsatta. Miljöer där vi alla kan trivas, där vi inte diskrimineras och stigmatiseras odlas succesivt fram. En liten "revolution" är på gång och jag uppskattar verkligen när människor ger sig in i debatten. För det är inte okej att människor med hög position kränker andra genom sin uppenbara okunskap.  

Personligen tog jag inte åt mig ett dugg av uttalandet. Men jag vill ändå visa mitt ställningstagande och tycker därför att det är god ton att TV4 på bästa sändningstid ber om ursäkt. Håller du med rösta här.

http://www.expressen.se/noje/malena-ernmans-ilska-mot-tv4-forbannad/

http://nyheter24.se/debatt/799682-jag-kraver-en-offentlig-ursakt-av-er-tv4

Läs även inlägget via min hemsida här.