Mitt uttalande angående kvällens UG

- Kvällens UG-reportage var oerhört rörande att se. Barn ska inte behöva bli förhörda, det strider mot tänkbara stadgar och konventioner. Situationen för barn i Sverige blir tyvärr värre med galen SD politik enligt min mening. Tycker kvällens reporter visar oerhörd empatisk förmåga, känner att det finns hopp för mänskligheten.

Sverige har blivit lite av en skamfläck när det gäller FN-stadgar och barns rättigheter. Det måste bli skärpning, att se hur ordningsvakter misshandlar barn är ett av många skräckexempel på hur den svenska välfärdsmodellen går sönder. 

Minns tillbaka på min egen situation som barn och hur det var att gå igenom en tuff rättsprocess, då jag själv medverkade i ‪#‎SVT‬ ‪#‎Uppdraggranksning‬ och hur duktiga mina målsägandebiträden var som stod upp för mig som barn.

Känner stor tacksamhet och stolthet över alla advokater som försvarar utsatta barn och människor överallt i världen när världen blivit så pass grym som den faktiskt är.

Barn har rätt till en kompetent vuxen som skyddar barnen mot elakhet och förtryck.

Känner att jag skulle vilja skriva mer om barnen, för barnens skull men jag orkar ärlig talat inte ikväll. Där av skriver jag detta korta PM.

Ser framemot föreläsningen "Brott på nätet" för Brottsofferjouren i Umeå, glad och ödmjuk över att ha blivit inbjuden för att berätta om mina erfarenheter i slutet av den här månaden. Kommer föreläsa 3 timmar och lämnar som vanligt mycket utrymme för frågor och funderingar. Då snackar vi mer om vad jag fick för hjälp och barns rättigheter. Ingen människa förtjänar att bli utsatt för mobbing eller förtryck och sedan dessutom inte få stöd av samhället. Människovärdet är en mycket stark värdering, jag fått av båda mina föräldrar som jag älskar innerligt.

/ Jakob Lindén, författare och föreläsare onsdagen den 3/4 - 15.