"Bara kärlek kan rädda oss från hat"

Jag har inte  varit så aktiv bloggen, det beror på att jag har haft mycket annat i livet i fullfärd med min högskoleutbildning och allt vad det innebär samtidigt som jag fortsätter att föreläsa. Nästa vecka åker jag till Stockholm för ytterligare ett uppdrag, den här gången ska jag hålla föreläsningen - Min historia för att hjälpa andra, med fokus på bemötande inom vården. En föreläsning som blev mycket uppskattad sist. Jag ser verkligen framemot uppdraget! 
 
Läste artikeln nedan i SVD med rubriken "Bara kärlek kan rädda oss från hat". Jag håller med om att man behöver utbilda och höja statusen på lärarutbildningen. Och ja vi har självklart råd. Jag pratar mycket om den kärlek jag fått av båda mina föräldrar, hur viktig den har varit för att inte "slå tillbaka" mot dem som mobbade mig i skolan. Det fanns för få vuxna på elevhemmet därför blev jag utsatt för mobbing. Ungdomar och barn behöver både manliga och kvinnliga förebilder. Alla människor måste få känna sig sedda, inkluderade och bekräftade istället för exkluderade, utstötta och missförstådda. Vilket många ungdomar tyvärr gör idag. Skolan behöver också mer utbildning om hat och dess mångfacetterade problematik. Vi måste framförallt upptäcka personer som är i riskzonen, så tidigt som möjligt så att man slipper gå runt och inte veta hur man ska hantera hat under uppväxten. Alldeles för ofta pratas det dock om att det "bara" är föräldrarna som har ansvar för sina barn, föräldrar har en gedigen skyldighet men skolan och resten av samhället har en minst lika viktig plikt: att få barn att våga växa, som levande, trygga och berikande individer. Vi bör därför ha i åtanke att barn är barn, barn är ingens ägodel. Det borde inte finnas något samhälle i världen som inte ger kärlek istället för hat. Tyvärr är så inte fallet! 
 
Läs gärna artikeln: 
 
 
Ha det så bra :) 
#1 - - :(:

Du tar ju inte emot kärlek :(

Svar: Hur menar du? Och vem är du? :)
Jakob Lindén