Djävulsdansen

Jag har inte fått diagnosen bipolär sjukdom, men kan ändå känna igen mig mycket från min egna ohälsa och depression.
 
Det är svårt när sjukdomen tagit över kroppen. Men det går att leva ett liv efter och det blir bättre. Det finns alltid hjälp att få även om resan kan vara lång och bökig.
 
Dock upplever jag inte alltid att psykiatrin fungerat. Jag upplever också att jag kunde få ut mer av den "vård" jag fått på HVB hem och olika institutioner. 
 
Man jobbar fortfarande med bestraffning och skuldbeläggande av psykiskt instabila (vilket kan göra att sjukdomen försämras) och det vill jag vara öppen med.
 
Resursers så som psykologhjälp saknas inom så väl privat som offentlig vård trots att HVB-hemmen får tusentals kronor varje dygn för att behandla.
 
Även om jag också vill vara öppen med att jag fått bra vård och uppskattat bemötande från kompetenta människor.
 
Jag tänker inte hålla tyst om någonting som är så viktigt för oerhört utsatta människor. Jag tänker ge min uppriktiga röst och erfarenhet till människor som lider i tysthet.
 
Du som mår dåligt eller är anhörig har rätt (enligt lag) att få hjälp, varje kommun ska också ha en anhörighetskonsulent. 
 
Se Djävulsdansen ni måste ta er tid att titta på den. Ta hand varandra. Kram!