Tio fåniga regler på Karsudden

Under årens gång har jag varit med om massor av regler. Jag förstår att det måste finnas regler på rättspsyk. Men ibland saknar reglerna substans. Det känns som att man hittar på regler bara för att det ska finnas regler. Nedan har jag plockat ihop en lista, med några exempel på regler som jag tycker är löjliga.

1.     

Fick inte hämta ut en nagelsax klockan 22.10. Nagelsaxar och rakhyvlar ligger inlåsta i ett skåp, vi patienter är beroende av personalen för att kunna sköta vår personliga hygien. Den 13/1 2020 blev jag nekad att hämta ut en nagelsax med motivering ”förr gav vi inte ut rakhyvlar efter klockan 22”. För det första var det inte en rakhyvel jag frågade om. För det andra tänker jag jaha kan inte saker och ting förändras. Jag menar nagelsaxen lämnas åter och det finns minst tre personal som ser till att den kommer tillbaks.  I Sverige 2020 borde jag få bestämma själv när jag ska klippa mina naglar.

2.      

Inga fötter på bordet. Det flesta patienter bryr sig inte om man har fötterna på bordet. Och det är faktiskt vi patienter som bor på avdelningen. Dessutom har jag sett flera i personalen själva ha fötterna på bordet i sitt glas bås (dock inga som brukar påpeka att man har fötterna på bordet).

3.      

Patientköket stänger klockan 22.00. Återigen borde jag själv få bestämma när jag vill värma mitt vatten, hämta mitt snus eller äta min fil.

4.      

Trots att datorn ofta är ledig måste jag sitta på den timme jag har bokat. Om den ändå är ledig borde man bara kunna skriva upp sig och sätta sig vid datorn, som på andra avdelningar. Jag menar ingen sitter ju där och datorn är ledig. Jag tror knappast att alla skulle skriva upp sig på samma tid för det finns många lediga tider.

5.      

Jag får inte gå själv till mina aktiviter. Trots att jag har frigång och får röra mig fritt på frigångsområdet så måste jag hela tiden gå ned med personal till aktiviteterna. Jag hade lika gärna kunnat, gå ned till enheten själv och i så fall be att personal ringer upp till avledningen och säger att jag är på aktivitet.

6.      

Jag fick inte ta upp tomma pantflaskor. Jag förstår att man kanske inte kan ta upp flera säckar med pant till avdelningen. Men när det handlar om tre, fyra innehållslösa pantflaskor som jag sedan pantar kan man tycka att det inte borde vara några problem.

7.      

Jag måste boka permissioner veckan innan. Egentligen har jag lite förståelse för varför man inte bara kan säga till dagen innan man går på permission. Jag menar det är ju nästan samma sak som om man rör sig själv på frigångsområdet.

8.      

Det går inte att blogga från sjukhuset. Jag kan logga in på andra bloggsidor men inte på just blogg.se, då det är spärrat. Jag förstår att det har att göra med att patienter skrivit olämpliga saker på bloggar. Men varför är inte alla bloggar spärrade i så fall? Det är ungefär som att säga att alla patienter inte får ringa bara för att någon ringt och hotat.

9.      

Vi får inte lämna in mobiltelefoner till personalen. Inte ens när vi är på längre permissioner. Tänk om något händer t.ex. att tåget blir försenat eller i värsta fall en olycka. I så fall måste jag hela tiden förlita mig på andra människor.

10.  

Du får vara ute längre på sommaren. Varför får man inte vara ute till 19.00 hela tiden? Man får ju vara ute till 19.30 när man har permissioner. Personalen har ju tid att släppa in och ut rapporten till nattpersonalen börjar strax före åtta.

Det kanske inte är hela världen om man inte får klippa naglarna eller om man inte får ta upp några pantflaskor. Men varför finns egentligen vissa regler? När personalen ändå måste gå samma sträcka på 15-20 meter nästa dag. Det är själva principen som jag tycker är onödig. Listan kan säkert göras längre, det här är bara några exempel på löjliga regler. 

#1 - - Anonym:

Jag får ju bara tanken att det finns regler för ni ska lära er att följa regler, du har aldrig tänkt den tanken?

Svar: Visst är det så men vissa regler borde vi patienter kunna vara med och påverka.
Jakob Lindén

#2 - - Anonym:

Håller med att det är rena påhittade regler bara för att personalen tror att dom har makten så sätter dom sina egna regler