Fler måste markera mot hat

Idag höll statsminister Stefan Löfven sitt sommartal i Vasaparken. Löfven markerade tydligt mot näthat och agg i alla dess former. Jag har aldrig hört en minister stå emot näthatet på ett så tydligt vis som Löfven gjorde. Det beundrar och inspirerar. Jag tycker det är bra, det är på tiden och det är viktigt att alla politiker oavsett färg backar upp människor som blir utsatta för hat i dess mångfacetterade och oftast anonyma former. Det är fegt att skriva att man ska skjuta någon på grund av politisk, religiös eller etnisk tillhörighet. Dessa hot kommer förhoppningsvis att tas mer på allvar i framtiden.  

Vi måste också ta krafttag mot alla former av kriminalitet. Det är dags att vi gör någonting tillsammans! Att man agerar och visar sitt mänskliga civilkurage, när man ser någonting som faktiskt inte är okej.  

Livet ska vara kärleksfullt, njutbart, anständigt och välbehagligt. Inte obehagligt, osäkert och skört.

Jag känner mig trygg i Sverige. Tanken att jag ska behöva känna mig tryggare för att jag är kille, slår mig men jag inser att just den tanken är sann i skrivande stund och när jag hör vad kvinnor faktiskt råkar ut för. Så ska det inte behöva vara!

Jag älskar Sverige och jag älskar de människor jag möter. Men att livet ska behöva te sig så ovanligt och orättvist är inte acceptabelt. Även om vi människor är annorlunda och måste få vara olika så måste jämlikheten bli tydligare. Och fler politiker måste våga ta ställning. Jag tror på framtiden, jag tror på människor som har ryggrad och jag tror att vi måste ge varandra en chans att försöka förändra.  

Det är nu som våra gemensamma krafter behövs mot fientlighet och förtryck. Modet, tacksamheten och kärleken till livet känns starkt.

"Vi ska försvara anständigheten och stå emot den polarisering som drar isär Sverige."

Ps. Jag ber om ursäkt för politiken men ni behöver inte tolka inlägget politiskt. För inlägget har ingenting med politik att göra. Det borde vara så självklart för alla att inte hata och hota.

Läs även inlägget via min hemsida här.