Human behandling?

Så här beskriver Anneli sin tid på ett SIS (Statens institutionsstyrelse) hem för unga flickor och pojkar med problem i åldrarna 14 – 17 år. Dessa ungdomar ska enligt lagen vara extra skyddade mot alla former av övergrepp både mot sig själva och från samhället. Är det verkligen så? Och får ungdomarna den hjälp de faktiskt förtjänar?Ungdomarna är inte där för att de ska vara inlåsta eller förvaras utan för att de faktiskt ska få den hjälp de förtjänar. SIS uppdrag är nämligen att ge vård och behandling till ungdomar och vuxna. Hur ser vården ut? Jag har tagit del av Annelis historia och vill låta henne vittna. I syfte att ifrågasätta den slutna vården för ungdomar och vuxna med problem. Det gäller både psykiatrin och HVB - hemmen. Nu drar jag självklart inte alla över en kam. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns jätte bra vård i detta avlånga land. Men som 18 åring och ung människa känner jag att jag vill väcka liv i debatten som faktiskt handlar om ungdomars och människors hälsa, rättigheter och skyldigheter. Är den här typen av behandling särskilt human?
Detta ställe var grymt och varje ungdom som tar sitt första steg in till den låsta institutionen får vänta länge på att komma ut till friheten, personalen diskriminerar och svartmålar ens familj. Dessutom kränker de enskilda individer.

Det första man får höra som människa när man kommer till institutionen är följande; ”jaha vilken sorts missbrukare är du då?”

Svarar man; ”jag tar inga droger” så skrattar personalen.

Jag minns när jag kom hit:
Personalen sa: – att jag skulle kroppsvisiteras.
Jag svarade: – nej.
Han bara skrattade och sa – Jasså då får vi väll göra som vi brukar göra med folk som vägrar kroppsvisitering.
Jag svarade – om du inte förstår vad ett nej betyder så har du inte någon rätt att jobba som myndighetsutövare, jag ser detta som ett övergrepp.
Men de tvingade mig till kroppsvisitation (klä av sig naken framför kvinnlig personal och snurra ett varv). Det slutade med att jag fick sitta med en kvinnlig personal på en enskild avdelning i ca 6 timmar. Jag minns att det kändes som att de dödade mig sakta.

Personal diskuterade vad som helst och triggade ofta igång ungdomar till gräl och inget händer. Däremot när ungdomarna gjorde detta, hände det att man blev indragen på rummet eller isolering. 1 personal kränkte alla ungdomar konstant vid namn Anton. Det var också en annan personal som jobbade natt (David) han var enormt sliskig, kollade in på ens rum på natten när man bytte om osv.


En dag satt jag och Theodor (en personal) i Köket. Helt plötsligt från ingenstans:
sade han om du sitter i en buss och inte hittar den onormala personen så är det du.
Jag svarade - vad menar du med det?
– jag menar att du är onormal sedan gick han ifrån köket och låste in sig i kontoret och började skriva. Jag hade bara suttit där.

Jag fick avdrag 80 kr varje dag pga att: jag försov mig, råkade rapa, glömde tofflorna som man var tvungen att ha på sig eller inte kom i tid till maten.

Inte nog med detta så började personalen skratta när jag sa att jag ville hem m.m. De sa att det började bli uttjatat. När jag ville överklaga mitt LVU till förvaltningsrätten så pressade de mig så mycket att jag inte orkade. De sa att jag var tvungen att bestämma mig inom 3 minuter. Jag orkade inte med den pressen, så jag åkte inte till rätten.

En dag satt personalen och en ungdom och diskuterade att: Hitler var bra. Jag bad dem vänligt att lämna rummet och diskutera detta någon på annan plats men personalen sa följande om du inte vill lyssna så kan du gå in i ditt rum. Fler personer kom in i rummet för att lyssna på diskussionen, en tjej stöttade mig. Det slutade med att hon blev instängd i rummet och hotad med knytnävar av personal. Han skrek jävla horunge, osv till henne. Med mig gjorde de inget den där gången efterssom jag ringt min advokat. Tjejen och jag fick ofta stämplar i våra journaler om att vi var aggressiva respektlösa sökte uppmärksamhet och var typiska "drog missbrukare".

Personerna som är angivna heter egentligen något annat.
#1 - - Annika Hansson:

Det ju upprörande och att personal missbrukar sitt jobb på det sättet. Tyvärr finns det sjuka vuxna också. Vad mer kan jag säga?!

#2 - - Annina K:

Det märkliga är att samhället har tydligenrätt att plasera barn där de misshanldas grovt fysiskt och psykiskt utan straff. Medan föräldrar inget kan göra.Barnaga lagen verkar bara gälla föräldrar. Det rimmar illa med saker jag hört ungdommar har gott igenom i socialens händer. Strypgrepp till medvetslöshet när man vägrat tvongsmedicinera och psykiska straff när man inte for ha kontakt med sin familj. När barnen fyller 18 lämnas de vind för vog utan planlagd skola eller bostad.

#3 - - Annina Karlsson:

Varför tar inte staten bort detta över ansvar som soc tagit po sej när de stjäl familjers älskade barn?