Föreläsning vill ni boka?

 

Exempel på föreläsningsupplägg:

Utifrån min diagnos som tyvärr blev en stor fara för mig, på grund av människors okunskap (och till viss del min egna okunskap om den) berättar jag min historia och hur samhället har behandlat mig. Att jag inte fick vara mig själv utan "tvingades" vara som alla andra tex. spela fotboll, vara med på olika aktiviteter och göra dumma grejer som jag inte ville. Eftersom jag inte insåg att det hela bygger  på ett system som har fromats av normer i generationer. Ett system som kan skilja sig på olika skolor men delar samma grundproblematik. Hur lätt är det egentligen att inse vad man blir utsatt för? Det är inte lätt när man hela tiden blir hjärntvättad. Samtidigt vill man i hela hjärtat att det ska bli bättre, till slut intalar man sig det gång på gång.

Normer som jag försökte rubba, när jag efter flera månader insåg att det aldrig skulle bli bättre genom att bryta tystnaden och faktiskt våga berätta. Utan våld men med sanningen och det jag upplevt som redskap. Jag bröt "tysthetslöftet" och berättade för någon vuxen, det var tabu! När jag bröt det dolda löftet och berättat blev konsekvenserna förödande. Jag berövades en viktig del av min ungdom, i form av icke självvald utfrysning, trakasserier, förolämpningar, slag och sparkar. Allt vad mobbning innebär!

Jag berättar även hur jag fick hjälp och vad  människors solidaritet och omtanke betytt för mig.

Jag inleder föredraget med en presentation, uppväxt, låg, mellanstadiet och högstadiet. Jag lyfter fram det som faktiskt varit bra i mitt liv.

Sedan glider jag in på det som inte varit bra i mitt liv, hur mobbningen successivt började och vad resultatet för mig blev. Konsekvenserna av missbruket och varför det fortsatte, samt hur det har påverkat mig som individ främst psykiska bieffekter. 

Efter detta berättar jag om händelsen som fick mig att berätta. Vad som hände när jag berättade och hur ungdomarna reagerade. Hot våld, trakasserier och utfrysning osv. Som jag försökte döva med drogerna, men smärtan gick inte att döva den blev bara värre. 

Såhär beskriver jag mobbningen i min bok:

”De började med att använda mig på olika vis genom att exempelvis göra bort mig. Genom att acceptera detta skulle jag tro att jag kunde nå deras sociala status och ingå i deras gemenskap. Sedan började tortyren och allra sist utfrysning.”

Därefter går jag in på vuxenansvar. Vad de vuxna gjorde i mitt fall, hur de agerade och hur de borde agerat. Vilken kunskap som jag upplevde fanns om min diagnos både på elevhemmet (även hoss ungomarna själva)  och hoss skolledningen och vilken kunskap som jag tycker borde finnas idag. För just okunskap är en stor aneldning till varför människor inte har förstått sig på min personlighet. 

Och sedan kampen för rätten till upprättelse, resan mötet "öga mot öga tand för tand", dv.s rättegången, min fantastiska familj tesen att jag inte överlevt utan deras stöd och processen mot skolan där min familj också varit ett otroligt stöd. Alla utredningar som tillslut efter mycket om och men visade att jag hade rätt min skola och mina förövare hade brytit mot lagen. 

För mig är det i mina föreläsningar viktigt att lyfta fram det mänskliga i att fela även om det inte alltid är okej. Därför gör jag även detta. Dessa individer är människor precis som du och jag. Jag vill aldrig få mina förövare att framstå som "monster", jag har förlåtit dem och gått vidare idag även om alla inte bett om ursäkt. De är själva offer för gruppdynamiken som utvecklas, det hela handlar om normer och värderingar som måste brytas. Detta beteende kan endast motverkas av fler och föredömliga vuxenbilder. Det är något jag förespråkar tydligt i mina föredrag. Men inte bara vuxenansvaret, utan just allas ansvar. "En kan inte göra allt men alla kan göra något" för att ingripa. Du som ser har ett ansvar att våga vittna och tala sanning om det.  

Sedan går jag in på när jag började skriva min bok ”Sanningens ord” och varför. Jag avslutar med att berätta om hur min situation ser ut idag och vad jag gör för att hjälpa andra. Samt hur jag har fått hjälp av samhället och vad den hjälpen har betytt för mig. Belyser än en gång vikten av att våga berätta för just att jag vågade berätta gynnade mig i längden, även om det blev mycket värre för stunden. Ett lidande som ingen ska behöva utstå men mina förövare fick delvis ta konsekvenserna över sina handlingar. 

Diskussion och frågor är också en viktig del i föreläsningen. En öppen debatt om ämnet är viktigt, där självklart allas åsikter respekteras. Människor försökte få mig att hålla tyst de, sa till mig "Det här har inte hänt, ingen kommer att tro på dig Jakob", dessa människor hade fel för jag fick upprättelse och jag vill visa det. 

Det här är ett exempel på hur en föreläsning kan se ut. En föreläsnings längd varierar. Om innehållet önskas anpassas till målgrupp gör jag självklart det, jag har föreläst för pensionärer, funktionshindrade, missbrukare, särskoleelever, gymnasister människor i alla olika kategorier. Om ingen berördes skulle jag inte fortsätta med det jag gör. Alla förslag, idéer och synpunkter är varmt välkomna!

Vill ni boka mig, är ni intresserade ta kontakt med mig via hemsidan.

www.jakoblinden.se

Bästa hälsningar

Jakob Lindén

Författare & föreläsare 

Här kan ni se bilder från mina senaste föreläsningar samt referenser: