Rätten att vara människa

Rätten att vara människa har utvecklats av egna och andra individers ständiga erfarenheter. Där av blivit en stark värdering och grundpelare i mitt arbetssätt av livets många händelser, som påverkat min bild av den värld vi lever i. Men också hur jag är som människa och hur jag väljer att betrakta andra människor. Kortfattat lyder definitionen av "Rätten att vara människa" enligt följande punkter:

1.)Alla människor har rätt att leva ett anständigt liv (kärlek, bostad, hälsovård, utbildning, rätten till arbete (utan att bli diskriminerad på arbetsmarknaden).

2.)Alla människor har rätt att uttrycka sina åsikter och känslor (utan att kränka och förnedra andra människor).

3.)Alla människor har rätt att inte särbehandlas beroende av skillnader i ras, funktionshinder, ålder kön, läggning m.m.

Dagligen berövas många människor (enligt min definition av några viktiga) grundläggande rättigheter som borde vara givna åt alla utifrån människors olika förmågor. Det sker i form av censur, diskriminering och ständiga trakasserier mot diverse människor. Livets absolut största kränkning och övergrepp skedde mot mig som person för några år sedan, ni kan läsa mer på min hemsida. Det går inte att glömma, det går inte att förneka (även om jag gått vidare med mitt liv) och det går i synnerhet inte att ignorera den verklighet som fortfarande är många människors vardag 2014. En verklighet där vissa människor väljer att hata människor som t.ex. sticker ut och vågar vara sig själva, människor som inte har jobb, utbildning eller bostad blir istället för hjälpta stigmatiserade och skuldsatta. Fortfarande väljer vissa att se människor utifrån ras, hudfärg eller kön. Jag vet att det är såhär, jag ser och hör dagligen många exempel. Det var inte bara så på min tid när jag gick i skolan. Jag har för många exempel för att notera alla. Några väljer att skicka in sina berättelser till mig, andra berättar för mig i förtroende. Så länge det är så här kommer jag på ett eller annat vis fortsätta kämpa – för alla människors lika värde och lika rättigheter. Jag ger mig inte. Jag vet hur det känns när någon försöker slita dig itu, när du lir behandlad som ett djur och inte som en människa. Jag vet också hur otroligt stark man kan bli av motgångar. Jag vet också att det är mänskligt att inte alltid visa sig stark. Jag vet vad människovärde betyder. Glöm inte bort att du har rätt att vara människa, oavsett vad folk säger.