Conchita sänder ut hopp

Jag har inte varit särskilt aktiv med skrivandet den senaste tiden. Men idag skriver jag, jag uttrycker mig angående gårdagen. Lördagen var speciell, historisk och får mina fingrar att lysa av sken, glansen till yttrandefrihet.

Varför skiner mina fingrar just idag? Jag har blivit inspirerad. Tillsammans med miljontals Européer har jag iakttagit och lyssnat till en förebild. En utomordentligt begåvad skäggig dam som står för jämlikhet, respekt och acceptans. Med sitt vältrimmade skägg flyger hon över homofober, nazister och fascister ”Rise like Phoenix”. Conchita visar på ett mycket behagligt vis att vi har rätt att vara som vi är. Jag såg nämligen på Eurovision Song Contest, det var härligt att se så många Européer lyckliga ihop men schlagerfestivalen blev som vanligt utdragen vissa låtar var totalt betydelselösa. Men Conchita gjorde tillsammans med Sanna Nielsen som också har en fin begåvning Eurovision Song Contest, som i mina ögon inte brukar vara jätte intressant betydligt mer angeläget. Framförallt Conchita med låten ”Rise like a Phoenix”, en för mig helt okänd låt med ett fantastiskt budskap och som toppen på i-et fenomenal stämma.

Kritiker hävdar att Eurovision Song Contest inte ska handla om politik, att festen endast ska vara gjord av glitter och glamour. Men verkligheten är inte så enkel. Public service har ett ansvar att ordna en formell, förankrad verklighet som olika människor förmedlar och vill lyssna till. Mina öron ville lyssna och jag tycker ”Rise like a Phoenix” sannerligen förtjänade att vinna. Conchitas talang i kombination med engagemanget för andra människor gjorde bidraget hedervärt. Conchitas talang i kombination med sitt engagemang för andra människor gjorde bidraget hedervärt. Det är på tiden att Europa visar sitt ställningstaganden och det har vi gjort. Jag är stolt. Det är minst lika viktigt att vi röstar i EU-valet den 25:e maj och att vi ständigt fortsätter att göra våra röster hörda. Är kärleken till för alla, ska människor diskrimineras eller stigmatiseras? För alla Européer är inte svaren på dessa frågeställningar självklara men gårdagens fest är delvis ett bevis på att folket står upp för fred, mänskliga rättigheter och acceptans. Även om mörkertalet och agget tyvärr fortfarande är stort, då majoritet av Europas befolkning säkerligen inte röstade. Ingen kunde säga det bättre än Conchita själv:

- Vinsten är inte bara för mig. Det här är en seger till alla som tror på en framtid med fred, kärlek och tolerans.

Conchitas föredömliga vinnarbidrag visar vilken samtid vi borde leva i. Respekt, frihet och jämlikhet är extra viktigt i en tid som fortfarande präglas av gamla fördomar och förtryck. Conchita skildrade detta på ett lysande sätt. Vi jublar när tystnaden bryts och för en gångs skull sänder Eurovision Song Contest ut hopp om möjligheter. 

Läs även inlägget via min hemsida här

#1 - - Morgan Hilmersson:

Detta inlägg talar för sig självt, du är en förebild du oxå käre vän, och det är en ära att vara din vän. Du berikar min tillvaro käre Jakob