Inte bara jag som ser

Vi är många som sett och upplevt att den svenska välfärden "gått sönder dom senaste åren", enhetschefer anställer personer som inte är lämpliga. Jag tycker att Inspektionen för vård och omsorg och Socialstyrelsen som ansvarar för tillsyn av vård och omsorg, borde få ett ökat ekonomiskt stöd för att granska institutioner och behandlingsenheter. Men också befogenheter att tillfälligt under utredning stänga ned en eller flera enheter där missförhållanden uppdagats. Jag föreslår också att patienterna i större utsträckning får vara med och bestämma behandlingsform och personal. En fin flaschig hemsida (där vinstkapitalistbolagen satsar miljontals kronor på marknadsföring) eller ett planerat dagsbesök, där personalen och enhetscheferna bestämmer vilka rum som socialstyrelsen ska få besöka säger egentligen inte mycket om hur personalen sköter sitt jobb.
 
Såhär skriver Björn på sin blogg:
 
 

"Fel personer på fel plats

Under förra veckan avslutades min praktik och det var dags att gå tillbaka till skolan. Vi skulle redovisa vår praktik inför klassen och vi alla kunde se en röd tråd på våra platser. Det finns oerhört mycket personal som varken har kunskap, empati eller någon bra pedagogik ute i verksamheterna där ungdomarna finns. Någon blev chockad över hur en skola kunde ha så okunnig personal, för mig är det tyvärr bara regel än undantag. Det är så det ser ut i vårt samhälle. Men det är även det som får mig att bli triggad kring att faktiskt jobba med det, för att påverka det till det bättre. Jag som blivande socialpedagog kommer röra om i grytan och vara med och påverka. Jag är här för att förändra!"

Idag pratar Malou Von Sivers för övrigt om - Näthat "Nu får det vara nog" säger hon med upprörd stämma. Jag instämmer fullständig och kommer senare under dagen att uttala mig: